Rada Glówna do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym Organ opiniodawczo-doradczy działający przy Ministrze Sprawiedliwości, powołany przez Prezesa Rady Ministrów w celu koordynowania współdziałania organów państwowych i przedstawicieli społeczeństwa w zapobieganiu przestępczości i wykonywaniu orzeczeń oraz w celu świadczenia pomocy w readaptacji społecznej, a także wykonywania kontroli społecznej i dokonywania oceny polityki penitencjarnej (art. 40 §1 Kodeksu karnego wykonawczego). Zakres działań Rady Głównej Rada Główna działa w szczególności przez: organizowanie, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć służących zapobieganiu przestępczości i społecznej readaptacji skazanych, 2. opiniowanie działalności organów rządowych i przedstawicieli społeczeństwa, podejmowanej w zakresie zapobiegania przestępczości, wykonywania orzeczeń i readaptacji społecznej skazanych oraz udzielania pomocy s? .azanym i ich rodzinom, 3. koordynowanie działalności stowarzyszeń, fundacji, {irganizacji i instytucji oraz kościołów i związków wyznaniowych, jak równiez osób godnych zaufania, podejmowanej w zakresie wykonywania kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych, 4. podejmowanie, organizowanie i koordynowanie społeczne kontroli nad wykonaniem kar. środków kanrych, zabezpieczających i zapobiegawczych oraz opracowywanie wyników tych kontroli, 5. dokonywanie oceny polityki penitencjarnej, 6. przedstawianie wniosków i opinii w sprawie podziału oraz wykorzystania środków z funduszu pomocy penitencjarnej, 7. inicjowanie i wspieranie badań naukowych służących zapobieganiu przestępczości i społecznej readaptacji skazanych. Program działalności Rady Głównej na lata 2013 - 2016 Rada Główna przyjęła uchwałą z dnia 2l maja 2013 roku program działalności na lata 2013-2016. Wśród priorytetowych celów, które określiły kie-runki jej działań nalezy wymienić między innymi: l. podniesienie stopnia transparentności działalności Rady Głównej i promocje jej działań, m.in. poprzez: szeroką_ współprace z radami terenowymi oraz u :zestniczenie w określaniu kierunków ich działań, inicjowanie i udzial w organizowanych konferencjach, udzielanie patronatu dla przedsięwzięć zgodnych z celami. działalności Rady Głównej. 2. podniesienie świadomości prawnej społeczności lokalnych oraz organizacji pozarządowych w zakresie możliwego uczestniczenia w wykonywaniu orzeczeń, między innymi poprzez: prowadzenie działań mających na cela aktywizację władz samorządowych, przedstawicieli organizacji pozarządowych a takze rad terenowych wdziałalności informacyjnej, promocyjnej oraz organizacyjnej, służących. szerzeniu idei społeczeństwa odpowiedzialnego i współuczestniczącego w wykonywaniu orzeczeń sądów, zapewnienie udziału w posiedzeniach Rady Głównej przedstawicieli instytucji oraz organizacji, które mogą_ wspierać jej działania. 3. działania na rzecz powoływania rad terenowych w województwach, w których jeszcze nie filnkcjonują, 4. analiza skuteczności program-roxy resocjalizacyjnych, proiilaktycznych iterapeutycznych prowadzonych na terenie jednostek penitencjarnych, w tym zudzialem organizacji pozarządowych (instytucji zevmętrznych), między innymi poprzez: zebranie informacji na temat programów prowadzonych na terenie jednostek penitencjarnych, promowanie kontynuowania oddziaływań resocjalizacyjnych, readaptacyjnych i pomocy rodzinom skazanych, którzy opuszczają zakłady kame _przez organizacje pozarządowe. 5. promowanie pracy skazanych w środowiskach lokalnych, za pośrednictwem rad terenowych, sądóvr okręgowych, zakładów karnych i aresztów śledczych oraz instytucji zajmujących się działalnością w zakresie promocji zatrudnienia iprzedsiębiorczości, we współpracy z 'przedstawicielami administracji rządowej w zakresie ułatwienia pracodawcom zatrudniania skazanych. httpzffbipms.govpl/plłrninisterstwo/struktura-organizacyjna/rada-giowna-do-spraw- spolecznej-rcadaptacii-i-pomocy-skazanm Rady Terenowe do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym Zgodnie z treścią art. 40 §3 Kodeksu karnego wykonawczego wojewoda może powołać terenowe rady do spraw społecznej readaptacji i pomocy skazanym. Do składu rady terenowej zaprasza się również przedstawicieli organów odpowiedniego szczebla, o których mowa w art. 40 §2 kkw, a takze organów santorządu terytorialnego. Do uczestniczenia w pracach rady terenowej można zaprosić równiez przedstawicieli. innych podmiotów, tj. stowarzyszeń, fundacji, kościołów i innych zuriązków wyznaniowych, zxariązków zawodowych i samorządu zawodowego, przedstawicieii nauki oraz osoby godne zaufania. Rady terenowe wykonują zadania tożsame z zadaniami rady głównej zgodnie ze swoją właścixvością miej scową. Na obszarze województwa podlaskiego od roku 2003 nmkcjonuje Rada 'lerenowa do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym dla Sądów Okręgowych w Białymstoku, Łomzy i Suwałkach, zwana dalej „Radą”. Obecna Rada powołana została zarządzeniem nr 121/2011 wojewody Podlaskiego z dnia 11 sierpnia 201l roku. Przewodniczącym Rady jest Krzysztof Chojnowski - Prezes Sądu Okręgowego w Białymstoku. httpzl/bialystoicso.govpl/infonnacie/rada-terenowahtml Szczegółowe zasady i tryb powoływania oraz działania rad terenowych określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów zdnia 2l sierpnia i998 r. wsprawie określenia rzczcgršłtowych zasad i trybu powolywania oraz działania Rady Głównej do .Śprcnar Społecznej Reodapiacy} iPomocy Skazanym, atakże rad terenowych do spraw społecznej readaptacji i pomocy .skazanym /Dz "U. z 1998r., Nr 1 13, poz. 723 z późn. zmi. Zgodnie z art. 38 §1 Kodeksu karnego wykonawczego w wykonywaniu kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych przede wszystkim związanych zpozbawieniem wolności, mogą współdziałać stowarzyszenia, fundacje, organizacje oraz instytucje, jak również kościoły i inne związki wyznaniowe oraz osoby godne zaufania mogą. Podmioty te mogą, w porozumieniu z dyrektorem zakładu karnego lub aresztu śledczego, uczestniczyć w prowadzeniu działalności resocjalizacyjnej, społecznej, kulturalnej, oświatowej, sportowej ireligijnej w tych zakładach lub aresztach. Szczegółowe zasady określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia l grudnia 2003r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu uczestnictwa podmiotów w wykonywaniu kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych, a także społecznej kontroli naci ich wykonywaniem fDz. U. Nr 21 l, poz. 2051/. Stowarzyszenia, organizacje linstytucjef, do których działalności nalezy troska o wychowanie, zapobieganie demoralizacji lub pomoc skazanym, a takze osoby godne zaufania mogą ponadto sprawować dozór nad skazanym fart. 170 §2 Kodeksu karnego wykonawezegol. Szczegółowy sposob wykonywania obowiązków i uprawnień przez stowarzyszenia, organizaeje, instytucje i osoby, którym powierzono sprawowanie dozoru, a także sposób itryb wykonywania dozoru stosowanego w związku z orzeczonyrni karami, środkami karnymi, zabezpieczającymi i profilaktycznymi oraz tryb wyznaczania przedstawicieli przez stowarzyszenia, organizacje i instytucje został uregulowany w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 lutego 2013r. w sprawie sposobu »wykonywania obowiązków i uprawnień przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych /Dz. U. z 2013r., poz. 335/. Zgodnie z art. 175a Kodeksu karnego wykonawczego Prezes właściwego sądu przyznaje stowarzyszeniu, organizacji lub instytucji, której powierzono sprawowanie dozoru, na wniosek ich przedstawiciela, miesięczny ryczałt z tytułu zwrotu kosztów ponoszonych w związku ze sprawowanym dozorem, płatny do dnia 20-ego każdego miesiąca następującego po miesiącu sprawowania dozoru. Ryczałt za sprawowanie jednego dozoru wynosi od 4% do 8% kwoty bazowej ustalonej dla sądowych kuratorów zawodowych na podstawie przepisów o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budzetowej.